معمار پلی استیشن ۵: ترافلاپس معیار اصلی سنجش قدرت کنسول نیست

بازدیدها: ۰
تقریبا ۴۰ دقیقه میشود که کنفرانس آنلاین سونی و طراح ارشد پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ یعنی مارک سرنی (Mark Cerny)، در مورد سختافزار و طراحی پلی استیشن ۵ شروع شده است. مارک سرنی به شکل کامل و البته خستهکنندهای در حال توضیح دادن اجزای مختلف کنسول است و سایت یوروگیمر نیز همان ابتدا جدول کاملی از مشخصات پلی استیشن ۵ منتشر کرد.
با مقایسه این مشخصات با ایکس باکس سری ایکس که آن هم چند روز پیش مشخصاتش کامل معرفی شد، شاهد تفاوت قابل توجهی بین قدرت گرافیکی دو کنسول نسل بعد سونی و مایکروسافت هستیم. اما احتمالا مارک سرنی هم از این مقایسه احتمالی خبر داشته و برای همین در هنگام توضیح ساختار پردازنده گرافیکی جدید، از این گفت که چرا ترافلاپس تنها عامل تعیین کننده قدرت نیست.
مارک سرنی در کنفرانس آنلاینش توضیح داد: «بحث عملکرد متفاوت است چرا که ترافلاپس به عنوان توانایی محاسباتی پردازنده برداری تعریف میشود. این تنها یک بخش از پردازنده گرافیکی است و واحدهای بسیار دیگری وجود دارند و تمامی آن واحدهای دیگر همگی سریعتر کار خواهند کرد وقتی فرکانس پردازنده گرافیکی بالاتر باشد. در فرکانس ۳۳ درصد بالاتر، فرآیند شطرنجیسازی ۳۳ درصد سریعتر انجام میشود، سیستم Command Buffer پردازنده سریعتر خواهد بود و کَشهای L1 و L2 هم از این پهنای باند بیشتر استفاده میکنند و به همین شکل باقی واحد هم از این فرکانس بیشتر بهره خواهند برد.»
پردازنده گرافیکی کوچکتر میتواند پردازنده انعطافپذیرتر و چابکتری باشد و در نتیجه میتوان استنباط کرد که هستههای پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ میتوانند عملکرد بهتری نسبت به آنچه که از عدد ترافلاپس انتظار دارید، ارائه کنند چرا که این عدد تمام تواناییهای پردازنده گرافیکی را نشان نمیدهد.