سرگرمی

چرا بازی‌های ترسناک با سلاح وحشتناک‌تر هستند؟

بازدیدها: ۰

ایده پشت یک بازی ترسناک بدون سلاح این است: آسیب‌پذیری باعث ایجاد ترس می‌شود، اگر نتوانید مقابله کنید، آسیب‌پذیرتر هستید و در نتیجه، بیشتر می‌ترسید. با کاهش دادن گزینه‌های پیش روی گیمر به فرار یا پنهان شدن صرف، یک بازی ترسناک باید ترسناک‌تر از بازی‌های دیگری باشد که سلاحی به دست‌تان می‌دهند. این نظریه‌ای قابل قبول است و خیلی راحت می‌توان آن را پذیرفت، اما تنها یک مشکل وجود دارد؛ کاملاً من‌درآوردی است.

نخستین برداشت اشتباه این است که انتخاب‌های کمتر، بازی را ترسناک‌تر می‌کنند. بازی‌های ترسناک بدون سلاح، تجربه‌ای معیوب ارائه می‌دهند؛ همه‌چیز درباره خوف است و تنها راه برای حل یک مشکل، فرار یا پنهان شدن است.

مشکل فرضیه این است: کلید رسیدن به وحشت، بلاتکلیفی است. وحشت، زمانی در بازی‌ها کار می‌کند که داینامیک باشد. اتفاقی می‌افتد که به اکشن تازه‌ای منجر می‌شود، اما بعد پیچیدگی آغاز می‌شود. به جای روند صعودی صرف، یک تجربه وحشتناک خوب مجموعه‌ای است از اکشن‌ها و سپس پیامدهایی که درک ما را از وضعیت تغییر می‌دهند.

بازی Until Dawn به شکل فوق‌العاده‌ای درباره یک شخصیت، راهنمایی اشتباه می‌دهد که به کشفی بزرگ و پیچیده شدن درک ما از بازی می‌انجامد. ما فکر می‌کردیم باید در مسیری یک طرفه، با چیزی واحد مقابله کنیم اما حالا باید با چیزی دیگر در مسیری کاملاً متفاوت مقابله کنیم. بازی همچنان روند صعودی دارد، اما نه به شکلی خطی. آنتیل داون جواب می‌دهد چون تنوع، باعث جلب توجه می‌شود.

فرض دوم که حتی بیشتر اشتباه گرفته می‌شود، اینست که «سلاح‌ها ترسناک نیستند» و سبب می‌شوند احساس امنیت کنید. حقیقت بسیار متفاوت است. سلاح‌ها، تنوع را به بازی می‌آورند و قطعه‌ای کلیدی هستند برای رسیدن به همان لحظه کوتاه ترشح آدرنالین که به وحشت سوخت می‌رساند: ترغیب مخاطب به مبارزه.

بازیکنانی که سلاح به دست دارند باید میان تمایل خود به مبارزه یا فرار یکی را انتخاب کنند. یک بازی وحشتناک بدون سلاح، تنها گزینه فرار را به بازیکن پیشنهاد می‌دهد. نه‌تنها این، بلکه سلاح‌ها لزوماً به شما قدرت بیشتری نمی‌دهند. البته می‌توانید زرادخانه‌ای به اندازه فرانک وست به بازیکن بدهید و او را بفرستید تا با تمام هیولاها مقابله کند، و سرگرم‌کننده هم خواهد بود.

حتی وقتی که سلاح قدرتمند است، مانند Smartgun در فیلم Aliens، باز هم مقصودی حیاتی برای جالب نگه داشتن روند به حساب می‌آید. یک لحظه می‌ترسید، لحظه دیگر با کشتن هیولاها، احساسی آرامش خاطر می‌کنید. خیلی زود، گلوله تمام می‌شود و شما می‌مانید و خاطره آن لحظه کوتاه از دستیابی به قدرت بیشتر.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا