سرگرمی

گوگل درباره موفقیت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس چه می‌گوید؟

بازدیدها: ۰

می‌توان به جرات گفت که جنگ کنسولی نسل بعد در ماه دسامبر (دی) و در جریان مراسم Game Awards شروع شد، موقعی که فیل اسپنسر از مایکروسافت تمام صحنه را از آن خود کرد تا ایکس باکس سری ایکس را معرفی کند. حرکت غافل‌گیر کننده‌ای بود و از آن زمان مایکروسافت به صورت قطره‌ای اما پیوسته اطلاعاتی جدیدی از کنسول نسل بعدش منتشر کرده که همگی تاثیر مثبت‌ خود را گذاشته‌اند، به استثنای آخرین رویدادش که حواشی خاص خود را داشت.

اما از طرفی دیگر سونی به شکل عجیبی تا به امروز سکوت پیشه کرده و دو هایلایت و اتفاق مهم برای بازارگرمی پلی استیشن ۵ یک ارائه سخت‌افزاری تخصصی مخصوص GDC و رونمایی از کنترلر نسل بعد بوده است. چند هفته پیش زمانی که اپیک دمویی از موتور گرافیکی جدیدش یعنی آنریل انجین ۵ منتشر کرد که روی کنسول سونی اجرا می‌شد، پلی استیشن ۵ دوباره به سر زبان‌ها افتاد. اما خب آن دمو نه یک بازی واقعی بود و نه آن رویداد مخصوص سونی.

اما آیا هیچ کدام از این‌ها اهمیتی دارد؟

کنترلرهای ایکس باکس و پلی استیشن 5

تفاوت فاحش و مهمی وجود دارد بین افرادی که تمام اخبار صنعت گیم از نرم‌افزار گرفته تا سخت‌افزار را تا ریزترین جزییات دنبال می‌کنند تا میلیون‌ها گیمری که در نهایت آن‌ها را می‌خرند. موضوع این نیست که این معرفی‌ها و رویداد‌های قبل از عرضه اهمیتی نداشته باشند چرا که می‌توانید به وضوح ببینید اجرای نادرست آن‌ها در شروع نسل جاری چه بلایی سر ایکس باکس وان آورد. موضوع این است که عوامل دیگری هم دخیل هستند. بیاید نگاهی داشته باشیم به میزان جستجو پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس در گوگل:

READ
نگاهی به بازی 12Minutes – شیوه کارگردانی کوبریک در یک بازی‌ ویدیویی

این نمودار برای ۹۰ روز گذشته در آمریکا است و برای همین شامل زمان معرفی ایکس باکس سری ایکس و تنها زمانی که کنسول مایکروسافت مقدار جستجوی بیشتری از کنسول سونی داشته، نمی‌شود. سونی تا پیش از این آمار قابل قیاسی نداشت چون نام سری ایکس تیتر اول همه رسانه‌ها بود و بسیاری تصور می‌کردند که پلی استیشن بعدی احتمالا نامش PS5 خواهد بود. در آمار جهانی هم این تفاوت بین دو کنسول مشابه و تنها کمی اغراق‌آمیز‌تر است.

بیشتر بخوانید:

آمار گوگل ترندز منبع خوب و دقیقی برای استناد کردن نیست. این آمار به شما نشان نمی‌دهد که چه کسانی قرار است محصول خاصی را خریداری کنند، تنها درک محدودی فراهم می‌کند که چه مقدار از مردم می‌خواهند در مورد یک موضوع خاص بیشتر از موضوع دیگر بدانند. در این مورد خاص مشخص است که افراد بیشتری می‌خواهند در مورد پلی استیشن ۵ بدانند تا ایکس باکس سری ایکس حتی با وجود اینکه ایکس باکس نسل بعد دارد حسابی غوغا می‌کند.

پلی‌استیشن 5

این آمارها نشان می‌دهد که جنگ کنسولی نسل بعد از بسیاری جهات ادامه جنگ کنسولی همین نسل است که سونی با اختلافی قابل توجه روی جایگاه برنده ایستاده. در این رقابت خاص، پلی استیشن برند غالب است و به عبارت دیگر سونی دارد از موضع قدرت نسبتی به فعالیتش ادامه می‌دهد. اینکه هر دو کنسول هم از بازی‌های نسل قبل پشتیبانی می‌کنند، اهمیت این موضوع را بیشتر از قبل همی‌مکند چرا که بیشتر دارندگان کنسول‌های این نسل آنقدری راغب نیستند که اکوسیستم خودشان را تغییر دهند و تمام چیزهایی را که در این سال‌ها خریده‌اند، از دست بدهند.

READ
چرا گیمرها به مانیتورهای ۳۶۰ هرتزی نیازی ندارند

مایکروسافت این موضوع را می‌داند. ردموندی‌ها خبر دارند که لزوم پیروزی در جنگ کنسولی به معنای سنتی و قدیمی‌اش، زمین خوردن سونی است و برای عوض کردن چنین وضعیتی به تغییرات زیادی نیاز است. تغییراتی که غیر ممکن نیستند اما برنامه‌ریزی برای آن‌ها ایده بدی است. این دلیل در کنار دلایل دیگر باعث شده تا مایکروسافت با هدف خلق اکوسیستمی وسیع‌تر، تمرکز کمتری روی خود کنسول بکند و در نهایت این رقابت شکل دیگری به خود گرفته است.

سونی هم در جریان این موضوع است و به احتمالا به همین دلیل چندان نگران آن نیست که معرفی‌ها و برنامه‌های خبری مایکروسافت را یک به یک جواب دهد و مقابله به مثل کند. سونی دارد از برتری قابل توجه‌اش در فروش نسل بعد بهره می‌برد تا زمانی از بازی‌ها و اطلاعات جدید کنسول رونمایی کند که آن‌ها آماده و خوب هستند. همانطور که نمایش آنریل انجین ۵ نشان داد، منتشر شدن کوچک‌ترین اطلاعات می‌تواند ورق را کاملا برگرداند.

چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که نبرد کنسول‌های نسل بعد، در نهایت دارد به بخشی از دنیای وسیع‌تر گیمینگ تبدیل می‌شود. برای مثال اگر به دو سرویس گیم‌پس و PlayStation Now نگاه بیاندازیم که به نوعی سرویس‌های اشتراکی رقیب این دو کمپانی هستند، در این زمینه مایکروسافت بازار را در دست خود دارد. در ادامه بیاید نگاهی به آمار سرچ این دو هم داشته باشیم.

در این زمینه خبری از رقابت نیست. گیم‌پس چه از لحاظ مقدار جستجو و چه هم آمار واقعی فروش، سرویس PlayStation Now را پشت سر خود گذاشته است. این سرویس‌های اشتراک پیکره اصلی صنعت را تشکیل نمی‌دهند اما خب به همان اندازه هم جدید و نو ظهور هستند. احتمالش وجود دارد که ۵ سال دیگر به این آمار نگاه کنیم و بگوییم: خب، سرویس‌های اشتراکی بخش مهمی از صنعت گیم هستند و در این زمینه مایکروسافت پیروز میدان است.

READ
چگونه در بازی سلاطین تبدیل به قدرتمندترین سلطان شویم؟

مشابه این قضیه را در جایی دیگر از صنعت هم می‌بینیم. وقت صحبت از جنگ کنسول ها می‌شود ما معمولا در مورد نینتندو سوییچ صحبتی نمی‌کنیم چرا که نینتندو یک جورایی کار خودش را می‌کند و سوییچ رقیبی مستقیم برای کنسول‌های سونی و مایکروسافت نیست. حتی اگر سونی رقابت کنسول‌‌ها به معنای قدیمی‌اش را برده باشد، هنوز فضا برای رشد در تمامی حوزه‌های دیگر است.

بنابراین بله، سونی دارد از همین حالا بدون انجام دادن کاری جنگ کنسولی را می‌برد. بعید است هنگام عرضه این کنسول‌ها این موضوع تغییری کند هر چند که محدودیت‌های ساخت، کرونا و بحران اقتصاد همگی می‌توانند باعث پدید آمدن اتفاقات غیر قابل انتظار شوند. اما وقتی ما در مورد نبرد ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ صحبت می‌کنیم، فقط داریم در مورد یک جنبه از آینده سخن می‌گوییم.

منبع: Forbes

.

/۴fk

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا