سرگرمی

یک سال بعد از عرضه، Mortal Kombat 11 تازه کارش را آغاز کرده

بازدیدها: ۰

زمانی که مورتال کامبت ۱۱ نوستالژی را کنار می‌گذارد و اجازه می‌دهد مورتال کامبت دنیای مدرن به‌گونه‌ای پیش رود که نتیجه هر مبارزه غیر قابل پیش‌بینی باشد، در بهترین حالت خودش است. طی تاریخچه ۳۰ ساله‌اش، فرنچایز مورتال کامبت همواره راجع به اکشن سریع و خشونت‌باری بوده که گاهی با فینیشرهای خونین به پایان می‌رسد. همین باعث شد بازی‌های مبارزه‌ای در دهه ۹۰ توجه‌ها را به خود جلب کنند. این میراثی بزرگ برای یکی از مشهورترین بازی‌های مبارزه‌ای تاریخ است و هیچ نسخه‌ای از آن به اندازه مورتال کامبت ۱۱ سال ۲۰۱۹، در نمایش اینکه بازی چقدر هیجان‌انگیز و گروتسک است مهارت دارد.

با یادگیری از پیشینیان‌اش -یعنی مورتال کامبت ۱۰ و همینطور بازی Injustice 2- مورتال کامبت ۱۱ یک بازی در حال تکامل است و آنچه امروز می‌بینیم چیزی نیست که مورتال کامبت ۱۱ به هنگام عرضه بود. این بازی که این ماه سالگرد یک سالگی خود را جشن می‌گیرد، با تورنومنت‌های متعددش و همینطور به‌روزرسانی‌هایی که به صورت مداوم دریافت می‌کند آتش به پا کرده. کراکترهای قبلی بهبود یافته‌اند و کاراکترهای جدیدی هم از راه رسیده‌اند: مانند شخصیت مطرح کمیک‌های دهه ۹۰ میلادی یعنی Spawn که اخیرا به بازی آمد.

درحالی که مورتال کامبت به خشونت کارتونی‌اش مشهور است، مورتال کامبت ۱۱ شامل بهترین سیستم مبارزه و عمیق‌ترین سیستم شخصی‌سازی در این سری است و اثبات می‌کند حرف‌های بیشتری نسبت به آنچه برخی از مردم تصور می‌کنند برای گفتن دارد. علاوه بر این هرچه از دسترسی‌پذیری‌اش برای تازه‌واردان بگوییم کم است. بازی انبوهی از ابزارهای مختلف و گزینه‌های آموزشی دارد که به تازه‌واردان اجازه می‌دهد به آرامی با مکانیک‌ها آشنا شوند.

مورتال کامبت ۱۱ از نظر محتوایی غنی‌ترین نسخه این فرنچایز هم هست و جالب است که هر از گاهی به سراغ بازی بروید و ببینید چه محتویاتی به Towers of Time اضافه شده یا ترمیناتور و نایت وولف چطور در گیم‌پلی نشسته‌اند.

مدت کوتاهی بعد از تورنومنت Final Kombat در ماه مارس که با شیوع کووید-۱۹ به صورت تماما آنلاین برگزار شد، وب‌سایت گیم اسپات فرصتی داشت که به پای صحبت با اد بون، یکی از خالقین مورتال کامبت و همینطور تاد مک‌فارلین، رییس Image Comics و خالق شخصیت اسپاون بنشیند. علاوه بر نگاهی دوباره بر عرضه مورتال کامبت ۱۱، اد بون درباره آینده این بازی و پشتیبانی استودیوهای NetherRealm از آن سخن گفته است.

READ
۱۰ دلیل که طرفداران پلی استیشن باید برای سال ۲۰۲۰ هیجان‌زده باشند

بون می‌گوید: «از زمانی که رویداد بزرگ رونمایی از بازی را بیش از یک سال پیش برگزار کردیم، سعی کردم خیلی واضح این پیام را برسانم که که مثل بازی‌های قبلی برنامه داریم از مورتال کامبت ۱۱ پشتیبانی کنیم. با مورتال کامبت ۱۰ و Injustice 2، دنباله‌های قبلی‌مان، ما پشتیبانی را فراتر از نخستین جمع کاراکترها و به‌روزرسانی‌ها ادامه دادیم. بنابراین هنوز چیز جدیدی برای رونمایی نداریم، اما به هیچ وجه کارمان با مورتال کامبت ۱۱ تمام نشده است.»


آیا ندررلم یک روز مورتال کامبت سوم شخص می‌سازد؟


مورتال کامبت ۱۱ سومین نسخه در دوران ریبوت این فرنچایز است که از سال ۲۰۱۱ میلادی استارت خورد. به عنوان یک دنباله و یک ریبوت، مورتال کامبت سال ۲۰۱۱ بسیاری از کاراکترهای آشنا و نمادین سه‌گانه اصلی را برداشت و فضایی برای روایت داستانی جدید مهیا کرد. مورتال کامبت ۱۰ که بعد از آن از راه رسید به ریبوت کردن خط داستانی ادامه داد، شامل چند کاراکتر منحصربه‌فرد مثل D’Vorah و کسی کیج بود و به کاراکتر شیناک از مورتال کامبت ۴ اجازه بازگشت داد. مورتال کامبت ۱۱ هم ادامه همین داستان بود. با این همه، با تمرکز بر المان‌های سفر در زمان، بازی بیشتر به سراغ حس نوستالژی رفت و ورژن‌های گذشته و حال کاراکترهای کلاسیکی نظیر جانی کیج، سونیا، جکس، اسکورپیون و کینو را مقابل یکدیگر قرار داد.

از این منظر، بازی خودآگاه‌ترین نسخه مورتال کامبت تا به امروز است که با توجه به تمایل این سری به نمایش طنز بیمارگونه‌ای که دیوار چهارم را می‌شکند، به هیچ وجه دستاورد کوچکی نبوده است. مورتال کامبت ۱۱ حتی اشاراتی جالب به فیلم لایو اکشن سال ۱۹۹۵ دارد و بازیگر نقش شانگ تسونگ در آن فیلم حالا دوباره همین نقش را در بازی هم ایفا کرده. شانگ تسونگ که در بخش Crypt بازی دیده شده بود، در نهایت تبدیل به نخستین کاراکتر مهمان در Kombat Pack شد. آخرین کاراکتر Kombat Pack فعلی هم Spawn بود که بعد از بازی ویدیویی Spawn: Armageddon در سال ۲۰۰۳، برای اولین بار در یک بازی دیگر ظاهر شده. تاد مک‌فارلین، خالق اسپاون با ندررلم در این پروسه همکاری کرد و ظاهرا از تلاقی «دو نماد دهه ۹۰» لذت برده است.

READ
چرا Avengers: Endgame به قسمت دوم Infinity War تبدیل نشد؟

او در این باره می‌گوید: «به نظرم آن‌ها [با بازسازی اسپاون] کاری محشر انجام دادند. واقعا. تنها نقد من این بود که “بیخیال، باید یه ذره دیوانه‌تر باشید. باید همه‌چیز را در بازی‌تان بالاتر ببرید. دیوانه‌تر باشید، دیوانه‌تر باشید.” آن‌ها بالاخره سطح کار را بالاتر بردند و هرچه کارهای بیشتری می‌کردند، لبخند من روی صورتم بزرگ‌تر می‌شد. چون باید همه‌چیز را ببینم و تایید کنم. بنابراین آن‌ها چیزهای زیادی از بازی نشانم دادند. از جایی به بعد آن‌ها آنقدر راه افتاده بودند که آرزو می‌کردم برخی از ایده‌های آن‌ها را در کمیک‌بوک‌هایم استفاده می‌کردم».

با دسترسی به بیش از ۳۰ کاراکتر، مورتال کامبت ۱۱ ترکیبی قابل احترام از شخصیت‌های دوران مدرن و کلاسیک سری دارد و همینطور چندین کاراکتر مهمان. اما آنچه مورتال کامبت ۱۱ را از نسخه‌های قبلی متمایز می‌کند، سطح شخصی‌سازی هر مبارز است که به شما اجازه می‌دهد کاراکترهای از پیش تثبیت شده را بسته به سبک بازی‌تان دستکاری کنید. چنین سیستم متغیری، به ندرت در بازی‌های مبارزه‌ای استفاده می‌شود که معمولا سیستمی بسته از مکانیک‌ها دارند و حرکات کاراکترها ثابت است. این باعث می‌شود قادر به بازنگری در کاراکترهای محبوب خود به اشکالی هیجان‌انگیز باشید. حتی هنوز هم از راهکارهای خلاقانه مردم برای تغییر دادن کاراکترهای شناخته شده متعجب خواهید شد.

با این همه، اد بون می‌خواهد این بخش از بازی را بیش از پیش بهبود دهد. درحالی که در مبارزه‌های آنلاین عادی قادر به استفاده از ترکیب شخصی‌سازی‌ شده خودتان هستید، در مسابقات Ranked تنها امکان استفاده از متغیرهای رقابتی مشخص وجود دارد و این یعنی برخی حرکات خاص که میان بازیکنان حرفه‌ای محبوبیت یافته‌اند غیر قابل استفاده می‌شوند. با به پایان رسیدن فصل آخر تورنومنت مورتال کامبت ۱۱ که به پیروزی SonicFox در برابر NinjaKilla منجر شد، اد بون به صحبت درباره وضعیت فعلی مسابقات حرفه‌ای مورتال کامبت ۱۱ پرداخت:

READ
اندر احوالات بازی‌های چالشی در زندگی یک گیمر متاهل ایرانی

«نمی‌توانم هیچ قولی بدهم، اما دوست داریم مورتال کامبت ۱۱ در آینده به بازیکنان اجازه دهد از متغیرهای مختلف در گیم‌پلی تورنومنت و چیزهایی از این دست استفاده کنند. تا امروز ما یک‌جورهایی میان محتویات عادی و محتویات رقابتی دیوار کشیدیم. اینطور بود که بسیار خب، شما باید از متغیرهایی که ما ساخته‌ایم استفاده کنید. بعد دو متغیر و بعد سه متغیر دیگر برای هر کاراکتر اضافه کردیم. از نتیجه فعلی راضی هستیم، اما وضعیت رویایی برای من اینست که بازیکنان بتوانند متغیرهای خودشان را بسازند و همه‌چیز را ترکیب کنند. بنابراین اگر قادر به انجام این کار باشیم، گام بزرگ بعدی برای من این خواهد بود. قطعا نمی‌توانم هیچ قولی بدهم، اما این چیزیست که دوست داریم قادر به انجامش باشیم.»

مورتال کامبت ۱۱ همچنان جامعه‌ای فعال از بازیکنان آنلاین دارد که به صحبت درباره متا (در دسترس‌ترین تاکتیک‌های موجود) کاراکترها می‌پردازند؛ از جمله اینکه چطور می‌توان Geras که یکی از بازی‌عوض‌کن‌ترین کارکترهای این فرنچایز است را شکست داد. درست مانند مورتال کامبت ۱۰ و Injustice 2، مورتال کامبت ۱۱ به صورت مداوم با کاراکترهای تازه و تغییراتی که در سیزن‌های بعدی به وجود خواهد آمد، رشد خواهد کرد. اما اد بون تاکید می‌کند که پروژه بعدی تیم ندررلم از همین حالا آغاز شده است.

صحبت درباره زمان‌بندی سخت است چون هنوز تاریخ عرضه‌ای برای بازی بعدی‌مان انتخاب نکرده‌ایم و با گذار به نسل بعد کنسول‌ها، فاکتورهای زیادی دخیل است. در حال حاضر بخش‌های مختلفی در حال حرکت هستند و بنابراین نمی‌توانیم مثلا بگوییم “اوه آره، وقتی بازی بعدی عرضه شود، مشغول کار روی سیزن چهارم مورتال کامبت ۱۱ هستیم”. اما در این لحظه می‌توانم بگویم که برای پشتیبانی از مورتال کامبت ۱۱ برای مدتی دیگر برنامه داریم و منتظریم که رشد کردنش را تماشا کنیم.

منبع: GameSpot

.

/۳xv

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا